28 december 2009

Jesus guds son

Jag tror att Jesus är guds son och han är min eviga inspiration. Vad det betyder att Jesus är guds son är jag inte säker på men jag mediterar och visualiserar detta som en del av mitt närmande till gud. Jag är dock inte på långa vägar klar med att förstå detta. Det påstås att Jesus är gud, men jag är inte säker. Jag kan inte säga med benhård säkerhet att Jesus är gud, men jag är övertygad att han är guds son och att hans närhet till gud inte kan överträffas av oss. Han är den som vi ska sträva att efterlikna och han är med oss i denna strävan med sitt ord och i våra hjärtan. För mig är Jesus som människa dock mer intressant än Jesus som gud för Jesus som människa kan jag närma mig. Kanske är det detta som är Jesus hemligheten. Ska fundera vidare och återkomma många gånger.

4 kommentarer:

  1. http://www.quakerranter.org/online_quaker_classes.php

    SvaraRadera
  2. Thank you! I hope you have had a pleasant Christmas!

    SvaraRadera
  3. Jag måste bara fråga, har Gud enligt dig fler söner än Jesus eller är det bara han med tanke på att det t.ex. om Salomo i Bibeln nämns att Gud ska vara hans fader och Salomo hans son. Första Krönikeboken kap 17 om jag inte missminner mig, take care :)

    SvaraRadera
  4. Hej Ahmed och välkommen till min blogg. Jag vet inte vilken översättning du har använt som grund för din uppfattning av följande bibelstycke. Jag antar att du refererar till: "Jag skall vara hans fader och han skall vara min son" Första krönikeboken 17:13.

    Lösryckt på detta sätt kan detta verka som att Gud talar om Salomo, men man måste även läsa de tidigare meningarna: "Och när dina dagar är till enda [Davids] och du går till dina fäder skall jag låta en ättling till dig, en av dina söner, efterträda dig, och jag skall trygga hans kungadöme. Han skall bygga ett hus åt mig, och jag skall befästa hans tron för all framtid. Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. Min nåd skall jag inte låta vika från honom, så som jag lät den vika från din företrädare. Jag skall sätta honom över mitt hus och mitt kungadöme för all framtid, och hans tron skall aldrig vackla." Citatet handlar i mitt tycke inte om Salomo eftersom han inte uppfyllde allt detta som räknas upp, utan det är en föraning om att Jesus skall komma.

    Ställ gärna fler frågor, men kom i håg att jag inte är någon teolog och kanske inte kan alla spetsfundigheter.

    SvaraRadera