23 januari 2017

Mat, hälsa och ekonomi

Den senaste tiden har jag börjat jobba med att jag och resten av familjen ska kunna äta bra och näringsrikt. Jag gillar matlagning och tror på kost som en viktig del för att må bra. Jag har provat lite olika sätt att äta, mestadels vegetariskt under 11 år (fisk enstaka gånger, i övrigt lakto-ovo vegetariskt), LCHF och sk. blandkost. Mina slutsatser är att jag personligen mår bäst på en kost med mycket och varierat intag av grönsaker, där kött och fisk är en del av dieten och där jag äter mindre mängd socker och snabba kolhydrater och riktigt fett som smör, kokosfett och olivolja.

Nu så jobbar jag på att familjen som helhet ska äta

- Mindre fika, chips och godis
- Mer grönsaker
- Mindre bröd och när vi äter bröd gärna fullkorn
- Mindre kött

Jag själv jobbar på att bli bättre på att äta frukost och för nuvarande är det sk. overnight oats med chiafrön som gäller för mig. Jag blandar alltså chiafrön med havregryn och mjölk. Jag provade idag att göra en variant med chiafrön, kokt quinoa och apelsinjuice. Det var gott men höll inte mättnad så bra sannolikt pga juicen. Nästa gång jag kokar quinoa ska jag prova den i gröt med havregryn och mjölk och se om det funkar bättre.

Mindre fika, chips och godis: Fika utanför hemmet är nu en ovanlig rolig grej och inte något som sker varje vecka som när jag jobbade. Fika hemma kan ske 1-2 gånger per vecka och då helst hembakat så det blir lite jobbigare och fikat innehåller mindre skit som glukossirap osv. Godis minskas genom att jag inte köper hem det annat än dotters lördagsgodis och chips får mannen på fredag.

Mer grönsaker sker genom mer hemlagad mat och då även fler hemlagade luncher i form av rester. Maten innehåller fler grönsaker och jag försöker även servera grönsaker till maten som sallad eller kokta grönsaker. Ibland serveras enbart grönsaker till maten och inte en typisk kolhydratskälla. Vi äter dock inte LCHF utan bulgur, quinoa, pasta och framförallt potatis serveras ofta till maten.

Min man vill ha sitt rostade frukostbröd som jag för närvarande inte tänker försöka ta av honom men jag försöker ha hemma fullkornsmjöl till våra pizzabak som vi för nuvarande inte vill ta bort och vi blandar gärna i tex kornmjöl i pizzan också. Jag planerar köpa hem lite fullkornsalternativ och ha i frys och skåp för att försöka öka detta när vi äter bröd. Mannens bröd räknar jag inte kunna influera så mycket men om jag och Lilla Bus har alternativ kanske vi kan låta bli hans bröd.

När det gäller mindre kött så kommer jag inte försöka åstadkomma det främst genom att servera helvegetariska måltider så mycket. Det kommer ske det också men i första hand vill jag få ned storleken på våra köttportioner för vi tenderar att äta rätt mycket kött per person om man kollar mot officiella rekommendationer. Köttfärs är nog det enklaste att dryga ut. Idag åt vi tex köttfärs med quinoa och palsternacka i. Morot, linser, bönor, böngroddar, fänkål och bulgur är andra bra grejer att dryga ut med. Igår åt vi panerad kyckling (hemgjord panering av ströbröd, olivolja, salt, vitpeppar och cayennepeppar) serverad med quinoa, böngroddar och hummus så vi klarade oss på halva mängden kyckling. Nu var gårdagens måltid ovanligt rik på både animaliskt och vegetariskt protein men det var mer beroende på tillgång än tvång. Quinoan blev ju som beskrivet en del av tre måltider och böngroddar finns det kvar av så det blir nog sådana i morgon. Det är lätt att grodda själv så prova gärna detta om ni tycker om groddar av olika slag. Jag föredrar mungbönor men även gröna linser går bra att grodda. Även andra saker kan groddas men dessa två är nog de enklaste och både gröna linser och mungbönor går bra att koka och äta i annat vilket jag ser som en fördel mot tex alfalfa och liknande. Hummus är också en bra grej att blanda i grytor och liknande. Det försvinner och syns ej men ger ökad mättnad och protein. Kikärter är en enkel sak att tillsätta till grytor både som ensamt protein och för att dryga ut och tillföra en god smak och konsistens.

Baljväxter generellt ger en del gaser hos vissa människor och för känsliga personer så brukar det vara bra att börja med de som inte har lika tjocka skal som kikärter, stora vita bönor och gröna ärtor. Kidneybönor och svarta bönor brukar vara de värsta och en del får även en del besvär från linser medan andra tycker linser funkar bäst så där får man prova sig fram.

I recept på köttgrytor kan man ofta välja 70-80% av mängden kött som anges utan att det märks och fylla ut med grönsaker. Om det står två morötter tar man 4-5 morötter, lägger till lite extra lök eller kanske ½-1 fänkål eller selleri (jag tål tyvärr inte selleri) eller väljer fler rotfrukter än morötter som palsternacka och morötter. Man kan också i slutet av koktiden lägga i frusen blomkål eller broccoli eller skivad eller hackad squash. Tänk bara på att kålväxter kan ge en del smak så låt dem inte koka i grytan om du inte vill ha en tydlig kålsmak (vilket kan vara jättegott). Min förhoppning är att kunna minska köttmängden mer för grytor och låta många av mina specialvarianter förvandlas från köttgrytor till kött och grönsaksgrytor.

En ytterligare variant kan vara att servera en vegetarisk rätt men ha en mindre mängd kött eller fisk som ett tillbehör till rätten. Gör en god vegetarisk soppa och servera med bacon och fetaost som kan hällas i soppan. Gör en gryta eller soppa på mestadels grönsaker men smaksätt med tex chorizo eller skinka. Ofta räcker med en liten mängd för de som föredrar mat med köttsmak.

När jag nu i många år ätit stora mängder vegetariska rätter, varför väljer jag då att inte fokusera på att äta mer vegetariska rätter? En del i detta är att min man är en av de som är känsliga för stora mängder baljväxter och att jag tydligt ser att det i vår familj äts mer grönsaker och maten uppskattas mer med dessa knep än med helvegetariska rätter. Det betyder inte att helvegetariska måltider inte kommer förekomma eller förekommer men det är inte vårt fokus idag.

Hälsa är en stor del i detta men minskandet av köttet handlar i första hand om ekonomi. Att vara föräldraledig kostar på ekonomiskt och grönsaker är billigare än kött. Hälsan är en del av detta eftersom god hälsa är ekonomiskt fördelaktigt också. Det har dock väldigt lite att göra med tidens trend att äta vegetariskt för miljöns skull. Jag är inte helt övertygad om att detta är bästa vägen, i synnerhet om köttätandet minskar men på bekostnad av svenska bönders levebröd. Om köttätandet ska minskas så är det extremt viktigt att det köttätande som återstår överförs till högkvalitativt svensk kött, i synnerhet gräsbetat kött som är väldigt bra för kroppen och bra för miljön eftersom i detta land kan inte all mark användas till odling men en del av denna mark som inte passar till odling passar att ha boskap på. Jag har aldrig varit för helvegetarisk mat för alla ens när jag själv åt vegetariskt men att de djur som vi föder upp dels ska ha det bra och dels att det kött som produceras används och är bra för oss.