Hur skapar man en balanserad inställning till mat?

För mig är det viktigt att försöka skapa en balanserad och avslappnad inställning till mat hos mina barn utan att flippa för långt åt ena eller andra hållet. Lilla Bus har fått lördagsgodis sedan hon var tre år och med båda barnen har vi låtit dem smaka godis och kakor från de var ett år men vi väntar ut att ge lördagsgodis tills de är stora nog att be om det. Jag förväntar mig att Lymmel kommer se att Lilla Bus får godis och säkert därför börja mycket tidigare än hon.

Få matprodukter är förbjudna i vårt hem men Oboy har jag valt att inte köpa hem alls utan vill man ha choklad får man det gjord av kakao och lite socker. Utan Oboy blir det lite krångligare och svårare att dricka choklad och det blir dessutom utan att ens försöka mindre socker och mer av kakao vilket är ganska nyttigt.

Min man är en storkonsument av sötad yoghurt och äter ungefär två liter i veckan av sådan och en dröm vore att få med honom på tåget att få bort den från vårt hem. Barnen äter gärna osötad men de vill gärna ha den sötade om de får och allra helst i småförpackningar. Jag har valt att köpa sådana ibland men inte regelbundet eftersom jag tror att helt avstå kan skapa lite fixering. När barnen väl får yoghurten så är det inte lika gott som de tror innan även om det förstås är något de tycker om smaken på. Den lilla brukar oftast bara få äta någon enstaka förpackning ska sägas.

Barnen gillar verkligen när jag gör overnight oats med mjölk, turkisk yoghurt, kakao, havregryn och lite lönnsirap så detta är något jag hellre ger dem än sötad yoghurt. Jag ska prova några fler smaksättningar under vintern så vi kan se vad jag och de tycker bäst om. Chokladvarianten är en av mina favoriter också så den går ned bra hos oss alla.

Socker är som ni ser inget tabu hos oss men heller inget vi frossar i. Jag är överviktig och mår helt klart bättre om jag äter mindre socker även om LCHF inte tycks vara min idealkost. Frukt och grönsaker även de som innehåller lite mer socker funkar väldigt bra för mig och jag mår bättre när jag äter dem än när jag avstår. Vikten går kanske inte nedåt så snabbt som utan men även där tror jag mer på balans. Jag tror att det är oändligt mer viktigt för mina barn att se att man kan leva ett fullt och rikt liv även som fet än att de ser att deras mamma går på oändligt antal bantningskurer. Att gå ned lite i vikt är ingen nackdel för mig men det är heller inte mitt livs fokus. Nu i höst när jag börjar jobba hoppas jag få igång en rutin med regelbunden simning eftersom jag nu jobbar nära en simhall och kan simma på lunchen. Mer motion kommer jag vinna på om jag så inte går ned ett gram och även där tror jag att det är en mer kraftfull influens i mina barns liv att se att mamma inte bryr sig om ideal utan går i badkläder trots att hon är tjock och gärna rör på sig och att fokus är en funktionell kropp och inte kilon och gram.

Jag är född in i en släkt med hjärtsjukdomar till höger och vänster (mammas sida) och jag har två föräldrar som hade hjärtsjukdomar även om pappas inte förefaller vara av det ärftliga slaget utan mer skapade av livsstil. Det är ett tungt ok att bära på och något som ibland får mig att tänka att jag har någon sorts skyldighet att göra precis allt för att göra så jag har så liten risk som möjligt för hjärtsjukdom. Samtidigt funkar det inte så, några av de som skött sig sämst i min släkt har överlevt de som försökt ta en del åtgärder så jag vet att inga garantier finns. Att inte röka eller bruka andra former av nikotin verkar dock vara väldigt avgörande i min släkt och för många andra så jag tror att detta får lov att vara min fördel. Aktivitet som jag tycker om och mår bra av vill jag ha tillbaka i mitt liv. En rimlig kosthållning har jag mestadels lyckats komma tillbaka till nu de senaste åren. Det får räcka.

Varje dag jag lever är en gåva, det har mina upplevelser lärt mig se och tyngden av att förlora mina föräldrar så tidigt är ändå kombinerat med en respekt och kärlek till livet, det liv jag har och får.

Kommentarer

Populära inlägg