17 juni 2017

Det är artiklar som dessa som får mig att fortsätta dricka alkohol

Jag har många människor i min närhet som dricker onödigt mycket. Min pappa var alkoholist. Jag har också många som är nykterister och jag ser det nog som ett ideal. Det som jag dock inte ser som idealt är hur många nykterister vill sprida detta till andra. Här finns en artikel. Den innehåller några tips inför sommaren. Snälla nykterister som läser denna och tycker det är en bra idé. Skäm inte ut er själva. Köp aldrig alkoholfritt vin eller öl till någon som inte bett om det. Det är inte speciellt gott och kan absolut inte erbjuda en ersättning för de som verkligen dricker för att det är gott att dricka vissa alkoholhaltiga drycker. Vill man genuint öka intresset för alkoholfria alternativ så köp något som aldrig varit tänkt att ha alkohol i. 100% blåbärsdricka är ett bra alternativ till vin som inte låtsas vara vin men som ger en del av de goda smakerna som finns i vin. Granatäppeljuice är också bra och dricks i muslimska länder av denna orsak. Kombucha tycker jag faktiskt var ett bra förslag som fördrink men kanske också lite svår då det är många som inte tycker om det. Ni förstår, ungefär som ni inte gillar alkoholhaltiga drycker.

När jag skrev titeln ovan raljerade jag. Jag behöver sällan dricka för att stå ut med nyktra människor. Faktum är att nyktra människor sällan upptar mycket av min tankeverksamhet. Alkohol är heller inget som är en stor del av mitt liv även om jag tror att en del nyktra tror att det gör det om vi störs av uppenbara demonstrationer mot mycket måttligt drickande. Nej, någon vit jul kommer jag aldrig att fira men jag har och kommer sannolikt vara nykter vissa jular. Jag kommer aldrig dricka tills jag är berusad. Jag upplever sådana demonstrationer som närmast pinsamma eftersom så få föräldrar dricker så ett barn hamnar i kläm vid jul. De familjer där en eller bägge föräldrarna har alkoholproblem riskerar att göra ett sådant avståndstagande till en avgud. "Vadå, jag borde inte dricka, jag var minsann nykter på julafton". Snark.

Om man som nykter person tycker det är viktigt att nå ut med detta som alternativ finns bättre vägar. Här är mina förslag!

1. Lär dig vad ett måttligt alkoholdrickande innebär och låt människor som tycker det är gott med vin eller öl till maten få tycka det. Att dricka 1-2 glas vin till en måltid är inget att hänga upp sig på för deras hälsas skull eller för deras barns skull. Att dricka 2 glas vin på fastande mage kan göra en människa rejält påverkad men under en kväll ihop med mat så har det mycket liten påverkan. Ja, det är möjligt att personens barn märker att föräldern har en annan andedräkt osv men för barn som växer upp i ett hem där alkohol inte förknippas med skräck, sorg och elände gör just det, känner lukten.

2. Många människor dricker inte alkohol speciellt ofta och då lir predikan om alkoholens farlighet en överdriven och ovälkommen del av en fest. Många människor blir defensiva för att de får deras mycket måttliga intag ifrågasatt just den där dagen man dricker när man kanske senast drack för flera månader sedan. Man blir inte defensiv för att man är beroende av alkohol utan för att man bara inte orkar få sin fest förstörd av någon med en pinne i röven. Njut av att vara nykter och drick ditt alkoholfria vin/öl/läsk och gör det inte till en stor grej. Om någon frågar "Vad dricker du?" har du din chans. Låt resten få njuta av festen också, det handlar inte bara om dig.

3. Bjud utan skam på en bra alkoholfri måltid/kväll när du har fest. Jag tycker man har full rätt att slänga ut vänner som är respektlösa och tar med egen alkohol om man inte vill ha det i sitt hem och det är här man har sin möjlighet att visa sitt liv i full styrka. Be inte om ursäkt utan ordna din fest.

4. Du kan inte bedöma någons offentliga alkoholdrickande och veta hur personen hanterar alkohol hemma. Jag vet de som super som f-n på en fest men går på fest 2 gånger per år. Resten, inte en droppe. Jag vet folk som dricker för mycket till vardags men oftast är chaufför på fest för de är rädda att andra ska se deras drickande och se att det går över gränsen. Men de flesta vet faktiskt vad de gör när de dricker alkohol även om det är små mängder ofta eller större mängder men vid färre tillfällen. Tyck inte synd om människor eller tro att du vet något om deras liv pga hur de gör på en fest.

5. Inse att de flesta människor är era allierade årets flesta dagar. En person som jag som kanske dricker 10 gånger per år och då dricker 1-2 öl som allra mest och mest troligt en halv öl har 255 dagar per år som nykterist. Majoriteten, även de som dricker mycket ibland har fler nyktra dagar än berusade dagar. Startar man i den änden blir mina råd mycket mer begripliga och det blir tydligt att det inte handlar om något förhärligande av ett beroende eller ett förlöjligande av nykterhet. Jag har varit nykter på fester och aldrig blivit dåligt behandlad men jag har å andra sidan inte dragit fram något käckt alkoholfritt alternativ och försökt övertala någon att det är lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar