Fasteutmaning för familjen


- Inga nyinköp av kött efter 28 februari.

- Kött får ätas fritt på söndagar.

- Rester av söndagens måltider får ätas fritt under veckan.

- Buljong kan vara baserad på kött.

- Målet är minst ett laktovegetariskt mål per dag.

- Minst en gång i veckan äter vi ett helvegetariskt mål.


- Vi utforskar vegetariska alternativ till smör (kokosfett/olivolja/avokadoolja) och mjölk (vatten/kokosmjölk/havremjölk/havregrädde)

Så rullar vi på och jag ska försöka ta tid att blogga om vår resa. Vi har redan tjuvstartat med att prova lite olika vegetariska recept. 

Önskemål från mannen är att vi provar någon indisk gryta och gör egna chapati eller naan. Jag är sugen på att prova göra egna tortillas eller någon etiopisk rätt. Jag är jättenyfiken på att göra injera men jag har också hört att det är svårt men jag är hyfsat bra på att laga mat så jag tror jag kan hantera det. Jag har ätit det så jag vet hur det smakar och därigenom kan jag i alla fall smaka mig till vad som är rätt. Det jobbiga är att det verkar finnas en miljon olika sätt att göra injera och vet faktiskt inte vad jag smakat för sort. Då teffmjöl är rätt dyrt i Sverige tvivlar jag att de jag ätit varit gjorda på riktig teff men vad har de använt för det finns många varianter där man ersätter eller blandar ut teff med andra mjöl. Jag har hört att här i Sverige är fyrkornsmjöl (fyra sädesslag) eller en blandning av fullkornsvetemjöl och kornmjöl den vanligaste ersättningen för teff så troligen är det en av dessa jag ätit men jag vet som sagt inte. Jag tror på att prova den senare blandningen eftersom jag ofta har hemma dessa mjölsorter. Lilla Bus vill ha pasta med broccoli och sallad när vi ska äta vegetariskt. Det tror jag att jag kan ordna utan problem. Hon älskar broccoli och andra kålväxter så det är inte förvånade. Överlag gillar hon grönsaker och de få gånger vi inte äter grönsaker alls är det oftast hon som klagar. 

Kommentarer

Populära inlägg