Föräldraledighet

Lady Dahmer har skrivit en hel del om föräldraledighet och föräldraförsäkringen i dessa dagar och jag känner mig nu också inspirerad att göra det också.

Jag finner inte att detta är något enkelt ämne och att det inte är lätt att säga det ena eller det andra. Jag är för att vi på sikt ska dela föräldraförsäkringen och jag är för att vi redan idag utökar fler dagar som är knutna till båda föräldrar. Detta är dock inte utan problem i en ojämställd värld vilket just LD skriver väldigt bra om. Det finns en hel del familjer där lönerna är väldigt omatchade och då blir det ofta så att kvinnan är hemma mest och mannen inte speciellt mycket eller inget.

Samtidigt är det viktigt att inse att vi har en norm med en kvinna som är hemma länge och en man som inte är det i Sverige och att detta är vad de flesta väljer även där kvinnan tjänar mer och där man tjänar ungefär lika mycket. Normen är väldigt stark helt enkelt.

Jag är själv inte bättre än normen, jag har så här långt tagit ut all Lilla Bus föräldraledighet och kommer ta ut mest med Lymmel också. Varför?

1. Jag skulle aldrig överväga att inte vara hemma med mina barn hur mycket pengar vi än skulle tjäna på detta.
2. Vi har en knepig ekonomisk situation och en hel del osäkerhet omkring R:s jobbsituation och om/när han kan få jobba. Han är dessutom på väg att etablera sig på arbetsmarknaden och vi vill inte störa detta.
3. Får R jobba så är det bra för honom och familjen i stort och kan han inte jobba kan han vara hemma med oss och ta ut föräldraledighet som finns kvar från Lilla Bus. Då får vi i så fall det bästa av allt, två föräldrar hemma.

Vi är paret där den synliga ledigheten inte är densamma som den faktiska fördelningen, förra gången var R arbetslös under större delen av Lilla Bus bäbistid så han var hemma ungefär lika mycket som jag och vi fick goda chanser både att bonda med bäbis och varandra. R bytte de flesta av blöjorna och jag ammade. Vi gosade och tröstade båda två och Lilla Bus har en stark relation till båda av oss.

En delad ledighet hade inneburit mindre gemensam tid för oss med bäbisen för jag hade behövt gå tillbaka på kanske 75% när min föräldraledighet var över men vi hade löst detta också. Jag står för att vi valt att utnyttja de rättigheter vi har idag och kommer därför att dela rätt ojämlikt. Jag står för att jag gör detta denna gång främst för min mans skull så han ska ha chansen att ta steget in på arbetsmarknaden som varit så snärjigt under lång tid. Han är värd detta och vi ville inte vänta 2-3 år med ett syskon utan ge vårt barn det nu.

Ibland drömmer jag om ett tredje barn. Men då, ska vi ha jobb, stabil ekonomi och då ska vi vara "duktigare" och dela. Jag har tilltro till min mans omvårdnadsförmåga, vår påhittighet och att amning inte är ett hinder till delad tid med barnet. Jag ska försöka skriva mer om detta i andra inlägg men i korthet så ser jag inte att vi kommer ha en delad ledighet med stor nöjdhet hos befolkningen om vi inte jobbar för en/flera större samhällsomvälvningar och med våra egna föreställningar och syn på föräldraledighet.

Inte bara mammas sötnos...

Kommentarer

Populära inlägg