Tacksamhet

Idag var vi äntligen på gudstjänst efter många veckors skolk och det gick överlag rätt bra för Iris. Det är nu mindre än ett år innan hon kan börja gå på söndax och jag erkänner att jag faktiskt längtar även om jag tänker att hon också får mycket fint av att vara med i gudstjänsten på samma villkor som de vuxna men jag ser också fram emot att kunna be och deltaga till fullo och inte med ett och halvt öga på henne. Nattvarden vill jag nog fortfarande hämta in henne till för det tycker hon om.

Vi har pratat om gud och Jesus och läst i "Bibeln för de allra minsta". Den är inriktad till riktigt små barn men vi har inte läst om gud och Jesus tidigare så vi börjar där. Vi har en annan bok också som jag tänkte dra fram senare, de riktiga barnbiblarna får vänta några år till. Det som var lite jobbigt var att Lilla Bus är lite för liten för de riktiga historierna men lite för stor för denna väldigt förenklade bok så jag fick försöka förklara och utveckla själv en del. Vi pratade om att det kan vara svårt att veta vem gud är men att gud skickade Jesus för att hjälpa oss förstå hur gud skulle vara som människa. Jag är ledsen, men treenigheten kommer inte över tröskeln med en treåring och alla deras varför. Den får vänta många år till...

Jag frågade Lilla Bus vad hon var glad över när vi skulle tänka ljus efter nattvarden. "Alla människor" sa hon så då tände vi var sitt ljus för alla människor. Det kändes fint och bra.


Kommentarer

Populära inlägg