1 oktober 2015

Naturlig familjeplanering

Igår fortsatte mina tankar vidare från min inlägg om kondomer och jag började googla för att se om det finns några intressanta utvecklingar av hormonfria skydd för kvinnor. När man söker på hormonfria alternativ så är det ganska naturligt att naturlig familjeplanering är en av de saker som ofta kommer upp men oj vad jag blir irriterad på hur det marknadsförs.

Jag vill börja med att säga att jag är för naturlig familjeplanering för de personer som inte anser att en graviditet är en katastrof och som kan tänka sig att lite go with the flow när det gäller denna aspekt även om de helst vill styra den till ett senare tillfälle. Naturlig familjeplanering är därför bäst för personer som lever i en fast relation som kan välkomna ett barn. Jag vill säga att naturlig familjeplanering inte behöver vara så osäkert som det låter när jag skrivit dessa meningar, det är inte rysk roulett men det är ett skydd som funkar bäst för människor med en noggrann personlighet och fasta rutiner. Det funkar också allra bäst om man inte kombinerar det med annat skydd utan enbart avstår från sex när man är fertil och har sex när man inte är fertil. Ofta när naturlig familjeplanering rekommenderas så sägs det att man kan använda pessar eller kondom under fertila perioden. Det är ett stort problem med detta eftersom det då varken blir ideal användning av naturlig familjeplanering eller ideal kondom/pessaranvändning. Kondom på varje gång och pessar in varje gång är det som ger den högsta säkerhet för dessa skydd och högsta skydd för naturlig familjeplanering åstadkoms med noggrannhet, eventuellt extra säkerhetsdagar och avhållsamhet eller enbart sex som inte leder till graviditet under fertila dagar.

Vill man kombinera dessa metoder kan man dock använda kondom/pessar varje gång men också hålla koll på fertilitetstecken för att veta om man haft sex på fertila dagar om det blir något fel på skyddet och man då kan veta om det är nödvändigt med att använda dagen efter piller eller sätta in en kopparspiral om graviditet måste undvikas. Det man då ska vara medveten om är att Billing-metoden kan vara svårare att använda om man också har använt kondom eller pessar (utom cervixpessar) eftersom de kan påverka utseendet på slidsekretet men temperaturmetoden, koll med ägglossningsstickor och kalendermetoden kan fritt kombineras med kondom/pessar alltid på och därmed också ge kvinnan* bättre förståelse och kunskap om sin kropp som extra bonus.

Personligen har jag i större delen av mitt liv hållit koll på kroppsliga tecken för att slippa hålla på och markera när jag haft mens i kalendern och liknande men aldrig för preventivmedelsskäl och jag väljer själv bort dessa metoder pga att jag är oorganiserad och för att jag normalt vill undvika graviditet med högre säkerhet än vad naturliga metoder kan ge. Noggrann kondomanvändning är säkrare helt enkelt men jag vet att många kvinnor med den rätta personligheten lyckas väl. Att avstå potentiellt barnalstrande sex vid ägglossning är också något som jag inte vill vilket är nödvändigt för hög säkerhet.

*Som ni som läst bloggen vet så är jag själv en person med livmoder och snippa som inte känner mig hemma i benämningen kvinna men jag väljer för enkelheten och läsbarheten att använda detta ord i vissa fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar