17 september 2015

Lyckliga i alla sina dagar Nina Björk

I dagarna har jag läst ut min present från en vän, Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk. Jag tycker boken är intressant och diskuterar tidsandan och det närmast kompakta stödet för marknadsekonomi ned till minsta beståndsdel i livet. Jag tycker boken har klara styrkor även om den ibland känns som någon som bokar med bakbundna ögon och delar ut knytnävar lite här och där. Hennes kritik av mammarollen och konsumtion ihop med föräldraskap liksom kritiken av skilsmässan som ett individualistiskt projekt (i vissa fall) känns träffsäker.

Det är andra saker som besvärar mig, ibland känns det som hon skäms för att hon citerar Marx och ibland förstår jag inte riktigt vad hon har för poäng. Hon diskuterar länge om att man på arbetsmarknaden idag istället för att sälja sin kropp i form av kroppsarbete får sälja sina känslor och leenden osv. Själv tycker jag nog att denna kritik om än den är sann blir för förenklad i boken. Människor i alla tider har byggt upp en privat-personlig yrkesidentitet som sedan "säljs" tex i mitt eget yrke, lärare. Jag kan inte bli lika upprörd över detta kanske för att detta alltid varit en del av kapitalismen i mina ögon om man lyfter ögonen från den traditionella fabriksarbetaren. Nej, hen är inte den klassiska arbetaren idag men å andra sidan har det alltid funnits de som tjänat med mer än kroppen och som feminist kan jag bli lite upprörd när en annan feminist inte ser dåtidens framförallt kvinnoyrken som hushållerskor och barnflickor tex. De hade nog inte sagt emot till att de var tvungna att sälja sin själ, känslor och tankevärld även för 150-200 år sedan.

Under dagen pratade vi lite om denna bok på jobbet och kom in på feminismens lite speciella roll inom vänstern. Även om vänsterfeminister normalt ser ett strukturellt förtryck genom könsmaktsordningen så finns det intressanta liberala drag även i rätt klassisk vänsterfeminism. Parallellt med den strukturella synen så finns ett tydligt individuellt projekt av frigörelse för den individuella kvinnan. Detta hade varit intressant i diskussionen som Björk tar upp i denna bok.

Om jag skulle ge mig på ett betyg så säger jag nog 3,5 av 5. Mycket intressant men lite ostrukturerat ibland och svårt att se poänger med allt hon skriver om men som en helhet är det en spännande bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar