Historiens vingeslag


En sång som tillitsfullt sjunger om en lagbunden utveckling mot en bättre värld men de flesta av oss som studerat historien lite mer vet att historiematerialismen tyvärr inte verkar stämma med verkligheten och idag så kom ett tydligt exempel på att inte mycket hänt på 60 år. Idag så nekades romska barn skolgång i min stad. Jag vill helt ärligt kräkas. Jag trodde att vi kommit längre och faktiskt insåg det hemska arv vi bär på i behandlingen av romer i detta land. Det var inte länge sedan romska barn systematiskt nekades skolgång och nu nekas de romer som kommit hit för att slippa den kompakta diskriminering de utsätts för i sitt hemland. Deras verklighet hemma är som det var i Sverige förr och värre men i ett land som Sverige som slår sig för bröstet som demokratiskt och fritt så tillämpas samma förtryck som i Rumänien och samma förtryck som Katitzi och de andra romerna i 50-talets, jag menar 2015 Sverige. Det är en förbannad skam och vanära över min fina stad att de ens behöver tänka över att ge dessa barn skolgång. Ska de lida för att deras föräldrar tigger, för de bor i husvagn och för att de är romer.

I mitt land accepterar jag inte att barn stängs ute från skolan, jag accepterar inte att romer fortsätter att diskrimineras och att cirkeln fortsätter. Mahlala fick pris för sin kamp för skolgång, ska Nobels hemland skämma ut sig på detta sätt?

Kommentarer

Populära inlägg