2 Advent

Idag var vi i kyrkan och lyssnade på en fin predikan om guds rike. Prästen pratade om hur han inte lockades så mycket av gator av guld utan av frid och fred och hur han även hoppades på att se att vi som kristna skulle kunna bygga gudsriket på jorden och inom oss. Jag gillade hans enkla och raka predikan som min återberättelse inte riktigt kan göra rättvisa. Lilla Bus klarade sig ganska bra men hade lite spring i benen och sprang upp och ned för kyrkbänken. Hennes adventspresenter, två hästar, följde med och galopperade lite de med. Nattvarden var höjdpunkten och då var hon kanske det mest väluppfostrade barnet av alla men resten av tiden var hon sig själv.

Vi tände förstås andra ljuset och en andra tomte hade flyttat in i huset i Lilla Bus rum. Den hade lämnat en present som då var häst nummer två. Det blir intressant nästa vecka när det blir en pärlplatta istället för hästar och om hur hon tar det. Kanske förväntar hon sig ett helt stall efter denna inledning.

R var och hälsade på svärmor och kom hem trött och slut här ikväll. Lilla Bus har saknat honom och varit en liten pest mot sin mamma och omväxlande kramat och slagit mig antagligen så jag ska fatta att hon inte vill att jag också ska försvinna och för att jag ska fatta att hon är sur för att pappa är borta. Hon växer och frodas men är i en lite svår period då hon har väldigt mycket känslor och kan vara lite hårdhänt ibland både mot mig och mot andra barn. Oftast brukar hon bli bedrövad när hon inser att hon varit elak och vilja kramas men det är inte så kul. Jag misstänker att det är det faktum att hon slutat sova på dagen som kräver lite invänjning men numera har hon börjat somna tidigt, redan vid halv sju-sju mot nio eller tio när det var som värst. Det är skönt att se henne mer normalt trött i alla fall. Jag tror även det är något annat hon håller på att utveckla men jag vet inte riktigt vad än. Jag vet dock att sådana här saker brukar gå över som en blixt när allt är klart och man får det mest harmoniska barn som finns utan att man förstår hur det gick till.


Från den gången hon smörade sina brödskivor i trä. 

Kommentarer

Populära inlägg