1 Advent

Idag är första advent och jag planerar att gå till kyrkan och kanske in till stan till en loppis. Senare idag tänker vi första ljuset (till middagen tror jag).

I Lilla Bus rum hade något annorlunda hänt, en liten tomte hade byggt ett hus av sockerbitar och flyttat in. Tomten hade en present till henne, en liten häst. Tomten hade skrivit ett brev till Iris och berättade att fler tomtar skulle kanske flytta in och de skulle ge henne en present i hyra när de flyttat in.

Hon vet det inte än men tomtarna kommer flytta in varje adventssöndag och då ge en present. Jag tänker inte prata om det utan hon får upptäcka mönstret själv med åren. I år blir det bara ett spännande mysterium.

Jag kan förstå de som tycker man inte ska låtsas som om tomten är riktig till barn men jag vill ge henne lite mysterium och spänning. Mina föräldrar snarare underhöll min tro på tomten men jag tycker det är helt OK, det gav mig spänning och en ytterligare dimension på julen under fler år än för mina klasskamrater vars föräldrar inte gjorde det. Jag vet att mitt barn är smart nog att genomskåda mig om tomten tids nog oavsett och i mina ögon kan julen få vara en magisk tid de korta barnaår som det är aktuellt.

Kommentarer

Populära inlägg