Dags för sommaren, dags att sluta skämmas

För några dagar sedan fick jag en annons på Facebook som frågade om jag hade en bikinikropp och även om jag inte är så kulturellt handikappad att jag inte förstod vad annonsen egentligen handlade om så finner jag en sådan formulering mycket märklig. Om man har en kropp som kan rymmas i en bikini så har man väl en kropp lämpad för bikinis? Jag har verkligen svårt att förstå idén att bara vissa kroppar och vissa kvinnor är fina nog för att ha en bikini på sig. Att inte vara perfekt är inget problem, det är ett tecken på att du är en människa! Vem bryr sig om din mage är lite bubblig för att du fött barn eller för att du har valkar? Vem bryr sig om du har breda lår eller stor rumpa? Egentligen är det rätt få som gör det, de flesta människor bryr sig mest SJÄLVA om detta och skapar sin egen fälla. Din kropp och din själ och din hjärna duger!

Jag bär inte bikini offentligt, inte för att skäms utan för att jag inte vill vara så avklädd inför människor jag inte känner, det känns för privat. Jag bär sällan ens enbart en baddräkt utan shorts ovanpå eller en solvänlig klänning på land och bara baddräkt i vattnet. Jag kan säkert uppfattas som osäker om min kropp speciellt som jag också är överviktig men det finns verkligen inga tankar hos mig om att dölja mig för att jag är ful eller inte duger. Jag har gjort detta val för att jag inte är intresserad av att göra min kropp tillgänglig för alla. Jag bestämmer vilka som ser min kropp och hur ni ska se på den, inte samhället, inte män och inte någon j*vla facebook-annons. På samma sätt kan andra kvinnor ha en önskan om att visa sin kropp för att visa att man inte måste vara ung, trimmad och smal för att bära bikini, vi kan dock tillsammans göra våra val och stötta varandra.

Den dag vi bestämmer oss själva för att sätta gränser gällande kroppar är vi redan vinnare. För vissa är dessa gränser heltäckande kläder och en nikab, för andra är det att kunna gå top-less på badstranden eller klä sig i en bikini trots en icke-perfekt kropp. Det viktiga här är att våra val inte styrs av den manliga blicken utan av våra egna gränsdragningar. JAG leddes av anden till mitt beslut att klä mig på ett sätt som inte alltid överensstämmer med den omgivande kulturen. JAG ger blanka f*n vad andra tycker om att jag klär mig så, och tro mig, folk tycker en hel del om sådant, mycket mer än vad man kan tro i den värld vi lever i med alla typer av människor som finns. JAG har byggt mitt staket och jag är nöjd och glad med hur jag ser ut och med den kropp jag har. Jag behöver inte banta för att någon annan ska tycka att jag är snygg, jag behöver inte sminka mig för att någon annan ska acceptera mitt ansikte och jag behöver heller inte raka något för att andra ska tycka att min kropp är civiliserad nog. Jag har den kropp jag har och jag gör vad jag vill med den, vare sig jag bär bikini eller långklänning.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg