Idag på stan eller storyn om när jag och R nästan gav en polis på käften

Först och främst, vi tillhörde inte nazistpacket ifall någon trodde det. Nazistpack, kanske någon säger, och jag förklarar detta med denna länk: http://www.vk.se/968904/tva-gripna-efter-nazidemonstration.

Ja, det gick nazister på torget och delade ut flygblad och heilade som de stjärnor de är. Svenska motståndsrörelsen kallar de sig visst. Gosse... Nåja, säger ni, kom till saken, dvs polishistorien.

Jo, så här var det: Jag och R var på stan och vi gick en sväng på bondemarknaden och R skulle köpa en ny datamus så vi delade upp oss och han gick till Kjell & Co och jag tog ut pengar och gjorde våra inköp på bondemarknaden. När jag var nästan klar dök han upp och sa att det var nazister på stan som demonstrerade och jag fattade inte ens att han faktiskt menade riktiga nazister utan trodde att det var Sverigedemokrater eller annat åt det hållet. Vi gick vidare ned mot stan och då hörde jag både dem och motdemonstranterna, men mest motdemonstranterna som vrålade om inga nazister på våra gator. Plötsligt kom en man och sedan en till och gormade om att vi skulle flytta oss. Han började ta i vår vagn och i R och jag blev förstås fly förbannad som jag blir när någon ger sig på min familj. Efter att ha pratat lite osammanhängande får han ur sig att han är polis vilket jag inte tror på för att mannen beter sig så irrationellt att det är helt otroligt så får jag kontakt med en kollega till honom som faktiskt har en polislegitimation som kan verifiera att vi bör lämna platsen och då gör vi det. Men det var nära att denna man både fick sig en smäll från både mig och mannen. Vad tusan ska man tänka när en helt civilklädd man som beter sig irrationellt griper tag i ens vagn och som inte har polislegitimation, inte att det är en polis i alla fall. För mig är det också en principsak att inte lyda någon som om de är en polis om de inte kan klargöra det för mig när man lever i en rättsstat.

Vi tog oss snabbt från platsen och sannolikt utbröt tumultet man kan läsa om rätt snabbt efter detta så det var tur vi inte var där men jag är faktiskt chockad att en så uppenbart uppjagad och illa rustad polis får gå lös bland medborgare i en sådan situation, han bidrog inte till att lugna utan snarare öka pressen i situationen. Situationen var obehaglig för oss men vi blev inte indragna på något sätt. Och jag kan säkert söka ett nytt jobb om jag vill som lärare för det står inte något om våld mot tjänsteman i mitt polisutdrag...

Måndag klockan 18 blir det en demonstration mot nazismen på torget i Umeå, jag hoppas att många sluter upp. Vi funderar på att gå men det kan bli svårt med Lilla Bus sovtider.

Kommentarer

Populära inlägg